Van tevreden naar betrokken medewerkers

Normal vanboxtel
Afbeelding: Van Boxtel hoorwinkels

Je hoort steeds vaker dat medewerkers net zo belangrijk zijn als klanten. Niet zo vreemd, als je beseft dat het personeel het succes van een onderneming bepaalt. Daarom kiest Van Boxtel hoorwinkels voor een nieuwe, betere invulling van hun werkgeverschap. Met in de hoofdrol twee vooruitstrevende medewerkersprogramma’s.

Wat voor de meeste sectoren geldt, is in de hoorbranche zeker niet anders: de war on talent woedt in alle hevigheid. De behoefte aan goede mensen is simpelweg groter dan het aanbod. Logisch dus, dat veel bedrijven investeren in hun employer brand en zijn gefocust op het aantrekken van nieuwe mensen. Tegelijkertijd zijn er ook bedrijven die geloven in een andere aanpak. Zij realiseren zich dat aandacht voor de huidige medewerkers meer brengt dan de jacht naar nieuwe. Naast ‘vinden’ en ‘winnen’ steken ze bovengemiddeld veel energie in het ‘binden’ van hun talent. Dit vanuit de logische opvatting: wie je niet kwijtraakt, hoef je niet te zoeken. Van Boxtel hoorwinkels is een lichtend voorbeeld van deze categorie. Om hun werkgeverschap naar een hoger niveau te tillen, hebben ze twee programma’s geïntroduceerd: Insights en DemantPulse.

Zelfkennis dankzij Insights

Van Boxtel beschouwt persoonlijke ontwikkeling als één van de belangrijkste pijlers onder de organisatie. Daarom bieden ze hun human capital naast vakinhoudelijke trainingen de mogelijkheid om dieper naar zichzelf te kijken. Ze doen dit middels Insights Discovery; een diepgaand kleurenmodel dat inzicht verschaft in individuele voorkeuren, valkuilen en eigenschappen. Kortom; een persoonlijk profiel voor álle medewerkers.

Om de volledige potentie van Insights te benutten, worden Van Boxtel managers getraind in het beter samen laten werken van teams, door inzicht te geven in elkaars profiel. Het resultaat is aanzienlijk: onderlinge communicatie is sterk verbeterd en samenwerking verloopt op alle fronten heel wat gemakkelijker. Bijkomend voordeel van Insights is dat naast het eigen gedrag ook dat van klanten beter wordt herkend. Dit zorgt ervoor dat zij beter worden aangevoeld en dat afstemming gemakkelijker gaat.

Wereldwijd programma DemantPulse

Als onderdeel van wereldspeler Demant zijn medewerkers van Van Boxtel tevens in de gelegenheid deel te nemen aan DemantPulse. Middels internationaal en langdurig betrokkenheidsonderzoek, verricht door onderzoeksbureau Gallup, komen succesbepalende antwoorden steeds duidelijker boven water. Wat medewerkers écht drijft bijvoorbeeld. Of wat ze nodig hebben om hun vak zo goed mogelijk uit te oefenen. Leidinggevenden worden speciaal opgeleid hoe ze invulling kunnen geven aan de uitkomsten van DemantPulse. Want onderzoek leidt pas echt tot een positief effect als het wordt opgevolgd met concrete acties.

Meer betrokken, meer plezier

Juist de combinatie van de twee afzonderlijke programma’s lijkt het verschil te maken. Het enthousiasme van de deelnemende medewerkers heeft een positief effect op anderen. Van Boxtel merkt over de hele organisatie een verschuiving; van tevreden naar meer betrokken medewerkers. Goed nieuws natuurlijk, want wie betrokken is loopt graag een stapje harder, is proactief, werkt graag samen en is bereid een ander te helpen.

Meer nieuws van OndernemersBode.nl
Blijf op de hoogte
Meld je aan voor de nieuwsbrief