Haarlem, 1 oktober 2019 – Online supermarkt Picnic breidt zijn service verder uit in Noord-Holland. Vanaf begin november bezorgen de duurzame elektrische wagentjes de boodschappen gratis en tegen de laagste prijs in Haarlem en omliggende plaatsen. Daardoor kunnen ruim 115.000 huishoudens kennismaken met de websuper.
De uitbreiding is onderdeel van de landelijke uitrol van Picnic, dat onder meer bezorgt in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Deventer, Alkmaar en Venlo, en dat vorig jaar in diverse Brabantse steden van start is gegaan. Begin 2019 steeg het aantal klanten naar ruim 300.000, verdeeld over 75 Nederlandse steden.
Veel jonge gezinnen
Nu wordt dus Haarlem aan dat lijstje toegevoegd. Daarnaast gaat Picnic straks bezorgen in omliggende plaatsen Heemstede, Santpoort-Zuid, Bloemendaal, Aerdenhout, IJmuiden en Driehuis. Volgens medeoprichter van Picnic Michiel Muller is de uitbreiding naar de regio Kennemerland, met als middelpunt Haarlem, een logische keuze. “Haarlem is een stad met veel werkende mensen en jonge gezinnen. Veel inwoners zitten in de leeftijdscategorie 25 tot 45 jaar. Zij hebben het al erg druk heeft met werk, hobby’s en kinderen. We willen hen tijdrovende ritjes naar de supermarkt uit handen nemen door de boodschappen thuis af te leveren.”
De boodschappen worden voor het hele gebied vanuit de hub aan de Küppersweg 9 in Haarlem geleverd. De websuper streeft ernaar begin november voor het eerst de weg op te gaan. Er wordt gestart met 10 elektrische bezorgwagentjes en 30 bezorgers. Volgens planning zijn deze aantallen eind 2019 gestegen naar 20 karretjes en 60 bezorgers. Met deze karretjes en medewerkers worden ook boodschappen bezorgd in alle omliggende plaatsen waar Picnic straks van start gaat.
Registreren in de app
Inwoners van Haarlem en omstreken kunnen zich vanaf nu met de Picnic-app op hun mobiele telefoon registreren en zich zo verzekeren van een plek op de wachtlijst. Iedereen die op de wachtlijst staat wordt gefaseerd toegelaten. “Hoe eerder mensen de app downloaden en zich inschrijven, hoe eerder ze aan de beurt zijn”, aldus Muller.
De compacte elektrische wagentjes waarmee Picnic bezorgt zijn milieuvriendelijk, stil en staan niet in de weg. Bovendien betekent het bezorgmodel ook nog eens een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot van auto’s, die consumenten normaal gebruiken om een paar keer per week op en neer naar de supermarkt te rijden. Picnic maakt een einde aan voedselverspilling, omdat het alleen díe levensmiddelen inkoopt die ook daadwerkelijk door haar klanten zijn besteld. Op die manier gaat er niets verloren.
Over Picnic
Voor de lancering in Nederland eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. De kosten van deze nieuwe manier van distributie zijn zo laag, dat de bezorging gratis is en de boodschappen daarnaast de laagste prijs hebben.
Picnic is een initiatief van Nederlandse ondernemers: internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel en ondernemer Bouke van der Wal is eigenaar van supermarktketen Boni. Daarna is ook retailondernemer Gerard Scheij aan boord gekomen.