Ierse havens Cork en Amsterdam gaan samenwerken

Normal portofamsterdam
Afbeelding: Port of Amsterdam

Vandaag tekenden de Port of Cork en Port of Amsterdam International, in het bijzijn van Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander en Hare Majesteit Koningin Máxima en ministers Sigrid Kaag en Stef Blok, een samenwerkingsovereenkomst in Cork. Beide havens gaan onderzoeken op welke gebieden ze elkaar kunnen versterken en ondersteunen.

Ierland is een belangrijke handelspartner voor Nederland. Het land exporteerde in 2017 voor ruim 5,5 miljard euro aan goederen naar Nederland. Nederland is daarmee de zesde exportbestemming voor Ierse goederen. Ierland importeerde in 2017 voor ruim 3,5 miljard aan goederen uit Nederland. Dit zijn met name medicijnen, machines en vervoermaterieel.

Zowel de haven van Cork als die van Amsterdam willen hun kennis en ervaring op een aantal gebieden met elkaar delen om de handel tussen Cork en Amsterdam te promoten. Daarbij wordt gedacht aan havenontwikkeling, stakeholdermanagement, cruiseontwikkeling, havenlogistiek en mitigatie van de impact van Brexit die Ierland naar verwachting flink kan raken. Welke thema’s het uiteindelijk worden zal in de aankomende maanden nader worden bepaald. De overeenkomst is onderdeel van de ambitie van Port of Amsterdam om de positie in het short sea-segment te verstevigen.

Hoewel nog onduidelijk is welk Brexit-scenario het wordt, is de verwachting dat de logistiek via het Verenigd Koninkrijk duurder en complexer zal zijn. Daardoor worden directe (vaar)connecties met het Europese vasteland interessanter. De verwachting is dat dit gepaard gaat met een verschuiving van gebruik van de ‘landbrug’ via Engeland naar gebruik van directe vaarverbindingen met Nederland.
Gert-Jan Nieuwenhuizen, directeur Port of Amsterdam International: ‘Wij zien veel mogelijkheden om samen te werken met Port of Cork, exploitant en beheerder van de één na grootste haven van Ierland. Wij kijken vanuit partnerships naar havens waarmee we onze expertise kunnen delen en waar we kunnen bijdragen aan een succesvolle verdere havenontwikkeling. We onderzoeken scenario’s, kijken naar kansen en mogelijkheden en maken die met elkaar concreet.’

John Mullins, voorzitter van Port of Cork: ‘Onze historische band met Nederland zorgt ervoor dat we elkaar goed kennen en door onze gezamenlijke doelen de samenwerking soepel is. Port of Cork investeert flink havenontwikkeling en wij hebben grootste plannen voor onze commerciële positie. Wij kijken uit naar wat deze samenwerking onze beide havens gaat brengen.’

Deze samenwerkingsovereenkomst werd getekend als onderdeel van de economische missie havenontwikkeling/maritieme infrastructuur onder leiding van de minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, Sigrid Kaag. Het koningspaar was parallel voor een staatsbezoek in Ierland.



Persbericht

Amsterdam, 14 juni 2019
Vandaag tekenden de Port of Cork en Port of Amsterdam International, in het bijzijn van Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander en Hare Majesteit Koningin Máxima en ministers Sigrid Kaag en Stef Blok, een samenwerkingsovereenkomst in Cork. Beide havens gaan onderzoeken op welke gebieden ze elkaar kunnen versterken en ondersteunen.

Ierland is een belangrijke handelspartner voor Nederland. Het land exporteerde in 2017 voor ruim 5,5 miljard euro aan goederen naar Nederland. Nederland is daarmee de zesde exportbestemming voor Ierse goederen. Ierland importeerde in 2017 voor ruim 3,5 miljard aan goederen uit Nederland. Dit zijn met name medicijnen, machines en vervoermaterieel.

Zowel de haven van Cork als die van Amsterdam willen hun kennis en ervaring op een aantal gebieden met elkaar delen om de handel tussen Cork en Amsterdam te promoten. Daarbij wordt gedacht aan havenontwikkeling, stakeholdermanagement, cruiseontwikkeling, havenlogistiek en mitigatie van de impact van Brexit die Ierland naar verwachting flink kan raken. Welke thema’s het uiteindelijk worden zal in de aankomende maanden nader worden bepaald. De overeenkomst is onderdeel van de ambitie van Port of Amsterdam om de positie in het short sea-segment te verstevigen.

Hoewel nog onduidelijk is welk Brexit-scenario het wordt, is de verwachting dat de logistiek via het Verenigd Koninkrijk duurder en complexer zal zijn. Daardoor worden directe (vaar)connecties met het Europese vasteland interessanter. De verwachting is dat dit gepaard gaat met een verschuiving van gebruik van de ‘landbrug’ via Engeland naar gebruik van directe vaarverbindingen met Nederland.
Gert-Jan Nieuwenhuizen, directeur Port of Amsterdam International: ‘Wij zien veel mogelijkheden om samen te werken met Port of Cork, exploitant en beheerder van de één na grootste haven van Ierland. Wij kijken vanuit partnerships naar havens waarmee we onze expertise kunnen delen en waar we kunnen bijdragen aan een succesvolle verdere havenontwikkeling. We onderzoeken scenario’s, kijken naar kansen en mogelijkheden en maken die met elkaar concreet.’

John Mullins, voorzitter van Port of Cork: ‘Onze historische band met Nederland zorgt ervoor dat we elkaar goed kennen en door onze gezamenlijke doelen de samenwerking soepel is. Port of Cork investeert flink havenontwikkeling en wij hebben grootste plannen voor onze commerciële positie. Wij kijken uit naar wat deze samenwerking onze beide havens gaat brengen.’
Deze samenwerkingsovereenkomst werd getekend als onderdeel van de economische missie havenontwikkeling/maritieme infrastructuur onder leiding van de minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, Sigrid Kaag. Het koningspaar was parallel voor een staatsbezoek in Ierland.

Over Port of Amsterdam

De Amsterdamse haven is de vierde haven van West-Europa en groot in de overslag en verwerking van energieproducten. Het Noordzeekanaalgebied sloeg in 2018 ruim 100 miljoen ton goederen over waarvan circa 82 miljoen ton in de haven van Amsterdam. In de havenregio werken in totaal ruim 68.000 mensen bij bedrijven in de haven en bij havengerelateerde bedrijven. Daarvan werken zo’n 31.000 mensen in Amsterdam. Port of Amsterdam heeft de ambitie om op duurzame en innovatieve wijze waarde toe te voegen voor klanten en omgeving. De onderneming stimuleert groei bij bedrijven, waarbij zorgvuldig wordt omgegaan met beschikbare ruimte en kwaliteit van water, bodem en lucht. Als Port of partnerships werkt Port of Amsterdam intensief samen met partners in het bedrijfsleven, stad en regio.

Dit artikel verscheen eerst op Mokum.nu
Meer nieuws van OndernemersBode.nl
Blijf op de hoogte
Meld je aan voor de nieuwsbrief