Extreme klantgerichtheid: 3 uitgangspunten bij verandering

Normal assorted buy customer 159991
Afbeelding: Pexels
Elke klant verwacht meer dan ooit een geweldige customer experience. Excellente klantgerichtheid is in opmars: de klant staat meer dan ooit centraal. Hoe blijft u met kop en schouders boven iedereen uitsteken in een wereld die verandert? Chris Loos, partner en sales trainer bij Excellent Commerciele Training vertelt bespreekt drie uitgangspunten voor zekerheid in vernieuwing: denk groot, denk na en werk grondig. 

Er hebben mensen op de maan gestaan, iets wat sommigen nooit voor mogelijk zouden hebben gehouden. Als niemand daar ooit van had gedroomd, was het nooit gebeurd.

We kunnen met iemand praten die zich aan de andere kant van onze aardbol bevindt. Dat was er nooit van gekomen als er niemand van had gedroomd. Én er actie op had ondernomen.

Hoe helpt groot denken?
Extreme klantgerichtheid bestaat niet zonder het radicale deel. Om mee te gaan met de verandering is het noodzaak extreem te denken. De meeste wegen zijn al veel begaan, dus leg nieuwe aan. De beste ideeën zijn degene die voorbij gaan aan wat mogelijk lijkt. 

Waar droomt u over?
  • Wat inspireert u? Dromen is geen tijdverspilling maar geeft juist focus, drive en optimale inzet. Precies wat we nodig hebben om als bedrijf in beweging te blijven;
  • Innovatie vindt u niet in je eigen vertrouwde omgeving. Wat zou u het allerliefst doen, maar lijkt niet mogelijk? Heeft u wel goed gekeken?
Zeg nu zelf, ‘5% meer klanttevredenheid’ maakt niemand enthousiast. Extreme klantgerichtheid is extreem, dus gebruik het in uw denken en om uw inkopers te verbluffen. 

Groots en doordacht
Groot denken is belangrijk, maar voer acties niet in het wilde weg uit:
  • Behoud het goede en pak de rest aan;
  • Veranderingen moeten zinvol zijn;
  • Leren van anderen helpt: u hoeft niet zelf het wiel uit te vinden;
  • U houdt focus door het doel voor ogen te houden, blijf bij de basis.
Extreem betekent niet: alles moet anders
Extreme klantgerichtheid kan betekenen dat u uw processen grondig moet veranderen, maar u hoeft niet per se een heel ander bedrijf te worden. In het wilde weg veranderen kan ook schadelijk zijn. Weeg beslissingen af aan wat nodig is en wat wenselijk is voor extreme klantgerichtheid.

Neemt u extreme klantgerichtheid serieus?
Extreme klantgerichtheid is niet iets dat erbij komt. Extreme klantgerichtheid maakt van de klant een uitgangspunt voor alles wat het bedrijf doet. Het moet in ons DNA gaan zitten. Door vandaag nog te beginnen extreme klantgerichtheid toe te passen laat u zien dat u het uitermate serieus neemt.

Hoe voert u extreme klantgerichtheid grondig uit?
Een uitgangspunt komt terug in alles wat u doet. Als we de klant als uitgangspunt hebben, zijn alle processen en afdelingen daarop gericht zijn. KPI’s, verkooptechnieken, beoordeling van werknemers, marketing. Om extreme klantgerichtheid écht door te voeren, moet alles mee.  

Wat is een voorwaarde voor extreme klantgerichtheid?
Extreme klantgerichtheid als ‘mindset’ werkt alleen als iedereen mee doet. Groot denken werkt inspirerend. Het is belangrijk om het hele bedrijf daarin mee te nemen. Op die manier kunnen bedrijven ook makkelijker reageren op nieuwe ontwikkelingen.

Extreme klantgerichtheid bepaalt de koers
Extreme klantgerichtheid is vandaag de dag van groot belang om klanten te houden. Dat vraagt soms verandering. Future-proof veranderen is niet zomaar met alle winden meewaaien. Om uw eigen koers te bepalen denkt u groot, denkt u na en gaat u grondig te werk. En vergeet vooral niet te dromen over de toekomst.  

Over Excellent
Excellent is een internationaal trainingsbureau dat bedrijven commercieel future-proof maakt. Bij klanten verbeteren we radicaal commerciële prestaties met onze sales- en salesmanagement trainingen.  

We doen dat met een team van 30 mensen. Bij meer dan 1000 organisaties, bij meer dan 10.000 projecten - in meer dan 15 landen.

Onze solide methoden en programma's worden ontwikkeld in co-creatie met onze klanten. In de wisselwerking van dat DNA komt een eigen methodiek voor de klant tot stand. Een perfecte combinatie van praktische toepasbaarheidbewezen methodieken en afgestemd op de branche en de individuele organisatie. Deze werkwijze brengt niet alleen goede resultaten, maar ook draagkracht binnen de organisatie van onze klanten.

Meer informatie is te vinden op de website van Excellent Commerciele Training
Meer nieuws van OndernemersBode.nl
Blijf op de hoogte
Meld je aan voor de nieuwsbrief